The camera as writing in audiovisual creation of Bill Viola (The Passing), Alan Berliner (Nobody’s Business) and Agnès Varda (Les glaneurs et la glaneuse).

 

Analyzes the three audiovisual works of these artists using the visual language itself.

This research analyzes the creative process of each of the artists and their works, by linking to vital circumstances surrounding them at the time of its completion.

The themes are developed: the way in which these artists use the handycam, to "write" the images and sounds, which underlies the issue of self-ethnography and ethnography, issues naturally related to cameras used in the cameras domestic sphere. The ways they construct portraits. Memory as part of the identity that is attached to the memories from emotion. The landscape as an open territory where they physically and metaphorically pass. Time as time lines that bind within a single time, the film. And the use of voice as a thread of the films of the three artists. Which in the case of Viola is breathing. 

La cámara como escritura en la creación audiovisual de Bill Viola (The Passing), Alan Berliner (Nobody’s Business) y Agnès Varda (Les glaneurs et la glaneuse).

Esta investigación analiza el proceso creativo de cada uno de los artistas y sus obras, estableciendo un vínculo con las circunstancias vitales que les rodearon en el momento de su realización.
Los temas que se desarrollan son: el modo en el que estos artistas utilizan la handycam, para “escribir” las imágenes y los sonidos, donde subyace el tema de la autoetnografía y etnografía, propio del uso de este tipo de cámaras de ámbito doméstico. Las maneras que tienen de construir los retratos. La memoria como parte de la identidad que esta apegada a los recuerdos desde la emoción. El paisaje como un territorio abierto donde transitan física y metafóricamente. El tiempo como líneas temporales que se unen dentro de un solo tiempo, la película. Y el uso de la voz como hilo conductor de las películas de los tres artistas, que en el caso de Viola es la respiración.

Film Clips - Sub English
The Passing Times

2014. 75 min.

A Documentary Film with Bill Viola.

 

Between a prize award in Barcelona and an inauguration in New York, Bill Viola describes his creative crisis before filming The Passing, the only work in which he uses domestic images to talk about the transit of life and death, from a personal experience.

 

 

Someone's Business

2014. 66 min

A Documentary Film with Alan Berliner.

 

Alan Berliner takes us to his home in New York, to the room where he plays with his son. And in his Tribeca studio he narrates, surrounded by his collection of files, his creative process, how he understands audiovisual creation and how it was performing Nobody's Business.

Gleaning a Gleaner 

2014. 85 min

A Documentary Film with Agnès Varda.

 

In her home in Paris, through an interview-tour around her cutting-room and backyard, Agnès Varda speaks of life, creativity and ways of facing an audiovisual work. She describes how she filmed Les glaneurs et la glaneuse and how she understand to be an artist/documentary.

Vídeo fragmentos - Sub Español

 

Tiempos del tránsito

Año 2014. 75min.
Un documental con Bill Viola.

 

Entre una entrega de premio en Barcelona y una inauguración en Nueva York, Viola describe como fue su crisis creativa antes de realizar The Passing, La única obra donde utiliza imágenes domésticas para hablarnos del tránsito de la vida y la muerte, desde una experiencia personal.

Algo de todos

Año 2014. 66min.

Un documental con Alan Berliner.

 

Berliner nos lleva a su casa de Nueva York, a la habitación donde juega con su hijo. Y en su estudio de Tribeca narra, rodeados de su colección de archivos, cuál es su proceso creativo, cómo entiende el creación audiovisual y cómo fue la proceso de realizar Nobody’s Business.

Espigando a una espigadora

Año 2014. 85min.
Un documental con Agnès Varda.

 

En su casa de París, a través de un entrevista-paseo por su sala de montaje y el patio de su casa, Varda habla de la vida, de la creatividad y de las maneras de enfrentarse a una obra audiovisual. Describe como realizó Les glaneurs et la glaneuse y como entiende el ser artista / documentalista.

GUGGENHEIM Bilbao Exhibition SEP 2017

 

LA CASA ENCENDIDA Madrid Exhibition Feb 2015

 

CINETECA Matadero Madrid Exhibition Jan 2018 and Feb-Marz 2014
Frames Photos
Posters

 

  • b-facebook
  • b-tbird
  • b-googleplus

Copyright Isabel Maria All Rights Reserved 2020